06 March 2009

Reward Ialah Ganjaran

Hari ni bercerita pasal ganjaran pulak.


Dulu masa kita kanak-kanak, kita selalu cakap "Kalu mak nak suruh adik ambil baju tu, mak kena bagi 20sen". Mak jawab.."Yela-yelah..cepat amik baju tu". Kita pun berlari ambil baju di ampaian. Dah siap, "Mak, mana 20sen?" Mak tengok atas meja, ada duit 20sen dan bagi kat kita. Kita pun happy, berlari keluar pergi kedai nak beli jajan sambil mak tersenyum je tengok gelagat kita.

Macam tu la normalnya hidup manusia. Salah ke kalau kita suka meminta ganjaran atas setiap kerja kita? Pada saya, kita tengok keadaan dan suasana. Kalau kita di pejabat, takkan kita nak mintak ganjaran setiap kali kita buat report dan hantar kepada bos? Ada yang kena sekeh kepala kang. Ada ganjaran baru nak buat kerja, takda ganjaran langsung taknak buat kerja. Salah tu bang, kita kadang-kadang tak perasan, gaji yang kita dapat tu la ganjaran atas kerja-kerja kita tu! Abis, gaji tu kire apa? Upah ialah ganjaran, hasil usaha titik peluh dan dibayar dengan wang ialah ganjaran. So, hidup kita sebenarnya penuh dengan ganjaran.

Diri kita sendiri juga perlu untuk diberi ganjaran dan dimanja-manjakan. Bukan manja-manja macam kucing tu tau, duk menepek jerkk kat tuan dia. Tapi ganjaran dari segi membeli baju baru untuk kita, bercuti, makan angin dsb. Itulah ganjaran untuk diri kita. Tujuannya untuk memotivasikan diri untuk terus berusaha!

Di tempat kerja kita juga, Pengarah atau Bos-bos kita menyediakan bermacam-macam anugerah untuk pekerja yang dedikasi, cemerlang dan rajin. Kalu kita rajin dalam bekerja, penuh komitmen, tak mustahil kita akan diberi ganjaran.

Mendidik anak-anak juga boleh digunakan kaedah macam ni. Dulu sewaktu saya kanak-kanak hingga ke sekolah rendah, Ibu saya selalu membeli kan buku-buku cerita sebagai ganjaran jika saya berjaya dapat nombor 1 hingga 10 dalam kelas. Dan biasanya saya akan begitu teruja jika pada hujung minggu Ibu membawa saya ke kedai buku. Apa salahnye jika anak-anak kita di beri ganjaran sebegini. Terapkan dalam mindanya untuk membaca dan menambahkan ilmu.

Jadi kawan-kawan, kalau kita dah seharian kerja dengan penat dan lelah, apa kata pada hujung bulan kita raikan diri kita pulak. Tak payah nak raikan bukan-bukan, sekadar menonton wayang juga sudah cukup. Dengan itu kita akan rasa diri kita begitu dihargai. Barulah ada semangat lebih nak score anugerah pekerja cemerlang tahun ni kan?

Chiowww!

p/s: baca komik masa busan² hehe


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin