03 March 2009

Incik Ada Masalah?

Buli dan Guli


Salah siapa bila kejadian bulu membuli terjadi di sekolah sekarang ni? Nak kata ni cerita lama, tak jugak sebab dari dulu zaman-zaman kita sekolah lagi kejadian 'buli tapi mesra' ni dah lama ada dan dah lama jadi trend.

Tapi yang peliknya bila trend ini semakin ganas dan bukan lagi 'buli tapi mesra' macam suatu ketika dulu. Saya bukan nak cakap 'salah membuli junior' tapi lebih elok sekiranya pendekatan yang lebih 'mesra' digunakan. Kenapa buli perlu ada fizikal contact? Dulu, kita dikejutkan dengan kes pelajar mati akibat dibuli oleh senior. Adusss...sekali lagi, akal ada 9 tapi suku jerk yang digunakan. So, akibatnya jadi la macam ni.

Yang lagi pelik, korang tu budak pandai-pandai. Dapat masuk asrama penuh tapi perangai macam setan. Opss..sori la kalau terlebih suda, tapi itula hakikat!

Buli, buli la jugak, tapi trend sekarang nampaknya lagi teruk. Siap rakam aksi dan masukkan dalam youtube. Dah takda kerja agaknya budak-budak ni. Kalau setakat nak tunjuk hero, baik korang pikir seratus kali. Bila kes ni dah masuk media, nak salah siapa? Kesiann...tak pasal-pasal kena gantung sekolah. Masa depan dah KOMPOM takda!

Tula, kita ni kadang-kadang lupa. Orang hantar pi sekolah untuk belajar. Bukan nak tunjuk samseng. So, kawan-kawan..beringatlah sebelum kena.

p/s: buli balik

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin