05 March 2009

Mari Mengacau Jiwa!

Jiwa Kacau? Kacau Jiwa?


Ohya, buat kawan-kawan semua, sejak dua menjak ni saya sebenarnya jarang update blog. Apa yang korang baca ni semua telah saya tulis sejak sekian lamanye. Cumanya saya gunakan post schedule agar entry saya ni di post kan tiap² hari. Senang kan? Tak perlu hari-hari buke blog dan tulis. Korang boleh tulis apa-apa artikel dalam satu hari dan set schedule. Macam tu baru nampak yang blog korang sentiasa ada posting.

Memang susah nak buat satu posting, tapi macam apa yang saya pernah katakan dulu, tulis la apa sahaja yang terlintas dalam kepala korang. Kadang² idea datang dalam masa yang tak di jangka kan.

Back to the main road!

Jiwa korang kacau? Rasa nak marah orang? Nak makan orang? Uitt, kita bukan cannibal, tapi kenapa masih rasa nak makan orang? Heheh. Sabar, marah itu syaitan, syaitan itu dijadikan Allah daripada api dan api itu boleh membakar diri! Tu yang jadi kes-kes gaduh-gaduh, terus tertikam membe sendiri. Ada yang lebih hebat, gaduh² sampai tertembak membe!

So, apa ubatnya? Api kalau tengah menyala kita simbah dengan air jela. Bukan nak cakap kalau ada membe kita yang tengah marah ke, bos kita tengah marah ke, kita amik air mineral, kita simbah kat muka dia, kalau buat macam tu, ada yang makan botol mineral tu pulak! Maksudnya disini, air tu kan tenang, so kalau kita sedang marah², cubalah bertenang macam air. Kita tengok air kat laut pun tenang je kan? Damai je. Hah, macam tu la.

Tips nya, kalau kita rasa jiwa kacau macam kelam kabut ke, tak sedap hati ke, marah tak tentu pasal ke, nak makan orang ke;

Minum air masak

Tau tak air masak ni apa? Air putih, air jarang, air mineral, air mati, air longkang, eh? air longkang pulak? Kan ke air tu? Ko nak minum ke? Jangan la sebut air je semua air awak nak bedal, air putih je ye bang. Tak kisah la guna penapis cap ayam ke, cap ikan ke, cap kambing ke, janji air putih. Minum la banyak-banyak air masak tu. InsyaAllah, hati kita akan jadi tenang.

Berwudhu'

Minum air masak sampai kembung kalu, tapi hati masih tak tenang, nak buat camana? Apa kata kita amik air semayang pulak. Sebab bila kita berwudhu' kita kena fokus kan? Tak buleh sambil makan sambil amik wudhu', tak boleh sambil borak² sambil amik wudhu'. Kita kena konsentrate, baca niat, kumur², sapu muka, etc. Semua tu kena fokus, semua perkara tu kita kena lakukan dengan tenang. Dengan itu secara automatiknya, ketenangan hati pun tercapai.

Mandi

Masih rasa tak makan orang lagi? Haishh...minum air masak sampai kembung tak jalan, berwudhu' tak jalan, apa lagi nak buat ni? Haaa, ekau nampak sungai depan tu? Terjunnn!! Hehehe jangan buat begitu bang. Tips yang akhir, kita mandi. Macam saya cakap tadi, syaitan itu api, api kena padam dengan apa? Air kan? So, kita mandi. Mandi air sejuk lagi bagus. Biar air tu membasahi badan kita. Biar kita rasa ketenangan mandi. Kan syiok mandi, betul tak? Bayangkan, kita tengah penat², badan panas, lepas tu mandi...fuhh...segar rasanya. Ni la dia tips terakhir

Kalau masih tak jalan jugak camana? Awak ketuk jela kepala kat dinding tu boleh? Opsss! Jangan di buat betul² dong! tu gurau jerkk hehehe. Kita jumpa lagi!

Selamat bekerja!

p/s: angguk² geleng²

*Artikel dari 'Jangan Main-Main' oleh Dr. HM Tuah Iskandar

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin