14 November 2009

Bila Hujan Turun

Salam Musim Hujan

Sapa tak takut ular kann? Semua manusia takutkan ular. Tak kira la ular tedung, ular lidi ke, ular mainan ke, bak kata bila sebut pasal ular je sure kita rasa takut! Pokoknya, kenapa mesti kita takutkan haiwan itu? Kalau nak ikut logiknya, manusia ada dua tangan, ada dua kali, ada dua mata kat depan dan ada otak! Tetapi ular takda tangan, takda kaki dan takda mata di depan macam mata kita. Oleh itu daya foku ular sememangnya bukan tandingan bagi seorang manusia.

Tapi, pokoknya kenapa kita masih takut akan ular? Ini adalah disebabkan psikologi kita. Oleh sebab kita telah didedahkan bahawa ular itu bahaya, ular itu panjang, ular itu geli dsb, maka secara tak langsung maklumat itu akan terus disimpan di minda kita dan seterusnya diterjemahkan kepada psikologi kita. Menurut kajian, haiwan yang bernama ular ini sebenarnya adalah haiwan yang sangat pemalu, manja dan boleh dijadikan kawan.

Tetapi bila psikologi telah mempengaruhi manusia, maka tindakbalas kita akan terus kepada sikap tertentu. Tapi tahukah anda, bahawa psikologi manusia sebenarnya masih boleh diubah. Buktinya, ada manusia boleh tinggal bersama ular dan tidur bersama ular!

Sebenarnya, psikologi boleh dibentuk oleh kita sendiri. Nak berjaya atau tidak, terpulang pada kita kenyit

p/s: diulas kembali dari buku 'Membina Personaliti Unggul' oleh Dr. HM Tuah dalam tajuk 'Mari Membunuh Ular'



09 November 2009

Bila Keybod Berbunyi

Moon-day Blues!


Saya hanya memetik dari buku "Membina Unggul Lelaki" oleh Dr. HM Tuah Iskandar, dalam topik Tukar Kerja Menjadi Kerjaya;

Setiap kali anda bangun tidur, anda akan berasa benci dengan rutin yang bakal anda depani. Itu namanya kerja, bukan kerjaya. Kerjaya ialah rutin harian yang anda lalui dengan rasa seronok, gembira dan tidak sabar-sabar untuk melihat hasilnya meningkat mengikut unjuran yang telah ditetapkan. Itu namanya kerjaya. Tetapi jika anda menyampah dengan perkara yang terpaksa dilakukan hari-hari, ia dinamakan kerja.

Kerja sukar meletakkan anda pad atahap kepuasan yang mutlak. Apabila tiba tempohnya anda berasa bosan, anda akan memikirkan untuk mencari tempat kerja lain. Setelah anda dapat, keadaan yang sama akan berlaku. Anda akan kembali bosan dan memikirkan tempat lain. Begitulah riwayat hidup anda yang dipenuhi dengan perpindahan demi perpindahan.

Kerja tidak akan membawa kejayaan dalam ertinya yang luas, tetapi kerjaya menjanjikan kecermerlangan dan keterbilangan. Kerja adalah rutin tetap yang dilakukan hari-hari dan berulang-ulang. Sebaliknya kerjaya ialah gaya hidup gabungan pada aktiviti pekerjaan, keyakinan dan usaha secara menyeluruh.

Dan, kejayaan sebenar dalam duni pekerjaan adalah rasa seronok dan puas dengan apa yang dilakukan


So, adakah korang rasa kerja yang korang lakukan sekarang adalah semata-mata kerja atau korang sedang membina kerjaya?




08 November 2009

Biar Betulll!!

Awas, Anda Mungkin Diperhatikan

video

Ini bukan trailer filem baru yang bakal ditayangkan di mana-mana pawagam. Dan ini bukan teaser trailer untuk mana-mana filem yang berkaitan dengan lif. Dan ini juga bukan kisah seram dalam lif (maybe jugak kott hehe), tapi ini adalah keadaan lif di perumahan saya. Amacam, horror tak? Kalau waktu itu siang, mungkin biasa-biasa sahaja. Tapi kalau waktu itu jam sudah pukul 12.00 tengah malam lebih, dan korang baru balik dari keluar lepak-lepak dengan membe (nak-nak pulak baru lepas cerita seram dengan membe), mungkin korang akan berfikir banyak kali sebelum naik lif dalam keadaan gelap macam tu. Bila dah masuk dalam lif pulak, sure sentiasa pegang henpon dengan harapan cahaya samar-samar dalam henpon boleh menerangi keadaan.

Tapi, itulah hakikatnya, dan ianya lebih baik dari lif langsung tidak beroperasi! (maklumlah, saya duduk di tingkat 12). Kalau lif rosak, macam penduduk Blok depan haritu, fuhhh....tak dapat nak bayangkan. Sure naik tangga dengan menyumpah-nyumpah hehehe.

Pada saya, kalu lif tu berkeadaan macam tu, lagi baik daripada lampu lip yang kelap-kelip. Boleh pening mata tengok nya. Saya pun tak tahulah kenapa lampu dalam lif tu cepat sangat rosak. Agaknya ada orang amik fius dia kott letak kat umah? Sapa agaknya tu? Baik ngaku!

p/s: lip-lap lip-lap

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin