14 November 2009

Bila Hujan Turun

Salam Musim Hujan

Sapa tak takut ular kann? Semua manusia takutkan ular. Tak kira la ular tedung, ular lidi ke, ular mainan ke, bak kata bila sebut pasal ular je sure kita rasa takut! Pokoknya, kenapa mesti kita takutkan haiwan itu? Kalau nak ikut logiknya, manusia ada dua tangan, ada dua kali, ada dua mata kat depan dan ada otak! Tetapi ular takda tangan, takda kaki dan takda mata di depan macam mata kita. Oleh itu daya foku ular sememangnya bukan tandingan bagi seorang manusia.

Tapi, pokoknya kenapa kita masih takut akan ular? Ini adalah disebabkan psikologi kita. Oleh sebab kita telah didedahkan bahawa ular itu bahaya, ular itu panjang, ular itu geli dsb, maka secara tak langsung maklumat itu akan terus disimpan di minda kita dan seterusnya diterjemahkan kepada psikologi kita. Menurut kajian, haiwan yang bernama ular ini sebenarnya adalah haiwan yang sangat pemalu, manja dan boleh dijadikan kawan.

Tetapi bila psikologi telah mempengaruhi manusia, maka tindakbalas kita akan terus kepada sikap tertentu. Tapi tahukah anda, bahawa psikologi manusia sebenarnya masih boleh diubah. Buktinya, ada manusia boleh tinggal bersama ular dan tidur bersama ular!

Sebenarnya, psikologi boleh dibentuk oleh kita sendiri. Nak berjaya atau tidak, terpulang pada kita kenyit

p/s: diulas kembali dari buku 'Membina Personaliti Unggul' oleh Dr. HM Tuah dalam tajuk 'Mari Membunuh Ular'



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin