09 November 2009

Bila Keybod Berbunyi

Moon-day Blues!


Saya hanya memetik dari buku "Membina Unggul Lelaki" oleh Dr. HM Tuah Iskandar, dalam topik Tukar Kerja Menjadi Kerjaya;

Setiap kali anda bangun tidur, anda akan berasa benci dengan rutin yang bakal anda depani. Itu namanya kerja, bukan kerjaya. Kerjaya ialah rutin harian yang anda lalui dengan rasa seronok, gembira dan tidak sabar-sabar untuk melihat hasilnya meningkat mengikut unjuran yang telah ditetapkan. Itu namanya kerjaya. Tetapi jika anda menyampah dengan perkara yang terpaksa dilakukan hari-hari, ia dinamakan kerja.

Kerja sukar meletakkan anda pad atahap kepuasan yang mutlak. Apabila tiba tempohnya anda berasa bosan, anda akan memikirkan untuk mencari tempat kerja lain. Setelah anda dapat, keadaan yang sama akan berlaku. Anda akan kembali bosan dan memikirkan tempat lain. Begitulah riwayat hidup anda yang dipenuhi dengan perpindahan demi perpindahan.

Kerja tidak akan membawa kejayaan dalam ertinya yang luas, tetapi kerjaya menjanjikan kecermerlangan dan keterbilangan. Kerja adalah rutin tetap yang dilakukan hari-hari dan berulang-ulang. Sebaliknya kerjaya ialah gaya hidup gabungan pada aktiviti pekerjaan, keyakinan dan usaha secara menyeluruh.

Dan, kejayaan sebenar dalam duni pekerjaan adalah rasa seronok dan puas dengan apa yang dilakukan


So, adakah korang rasa kerja yang korang lakukan sekarang adalah semata-mata kerja atau korang sedang membina kerjaya?




3 comments:

miss daisy said...

kerja dan kerjaya..saya sgt suka hujahan beliau..huhuhuhu

MSRA said...

correct...correct...correct!!

Keluarga Hussin dan Halimah said...

skrg ni rasa macam kerja je... tak de feeling 'kerjaya' lagi. :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin