06 June 2008

Sesekali Menulis ...

Minyak Cap Kapak dan Minyak Petrol

Masih berbicara pasal harga minyak. Kalau korang baca paper, isu minyak ni masih hangat di pasaran! Bukan minyak lintah ye bang, pakcik, tapi minyak petrol! Owhhh...bisa bikin orang naik minyak pak!

Aku sempat membaca beberapa artikel dan komen-komen dari kolumnis dari beberapa akhbar dan majalah di internet dan juga dari blogger² seluruh Malaysia. Majoritinya kisah dengan kenaikan harga bahan bakar ni! Orang Besar Petronas juga dah buat sidang akhbar menerangkan tentang kos yang mereka hadapi untuk kerja² cari gali minyak dan maintenancenya. Mengikut kata beliau, telaga² minyak yang ada sekarnag ni hanyalah bersifat talaga kecil sahaja yang berupaya mengeluarkan kira² 10 juta tong sehari berbanding dahulu dimana minyak boleh dikeluarkan kira² 100 juta tong! Dan mereka juga terpaksa melakukan kerja² menggali minyak di laut dalam yang memerlukan kos yang lebih tinggi. Secara puratanya kos mereka telah meningkat sebanyak 200%!

Tu apa yang diorang cakap la. Pada aku lebih kepada defend diri sendiri je. Macamana pulak dengan rakyat yang berada di luar bandar? diorang paham ke semua ni? kalu tanya orang kampung sure ada yang jawab;

"Alah, belakang umah pakcik ni ada banyak minyak!"

tak pun;

"Pakcik boleh tolong buat kerja gali² ni. Sebab pakcik selalu gali kubur untuk orang"

Ada satu ruangan rencana yang menarik aku baca di satu paper. Menurut kolumnis ni, dia kata kerajaan sepatutnya menaikkan harga minyak ni berperingkat-peringkat. Bukan berdesup macam tu! Terkejut beruk rakyat! Cuba kita bayangkan. Kita ibaratkan harga minyak yang tengah hangat dipasaran dunia ni macam Pisang Goreng panas yang dijual di tepi² jalan tu. Kita beli singgit. Kita balik umah. Sampai kat umah umah, kita buka plastik tu. Pisang goreng yang tengah panas² baru turun dari kuali tadi kita telan terus sebiji². Huh! Amacam? terkejut tak perut kita? So, cara yang selamat, kita makan sikit² sambil tiup pelan² bagi dia sejuk. Macam tu la dengan harga minyak la ni. Apa salahnya naikkan sikit²? Bulan ni naik sikit, bulan depan naik sikit, baru cantik. Sambil tu gak bagi rasional kenaikan secara berperingkat. Amik hati pengguna dan rakyat. Baru betul kan?

Tak salah nak naikkan harga minyak. Sebab kita tau harga minyak semakin hari semakin naik. nak tak nak kita kena absorb semua tu.

Satu lagi peristiwa yang kerajaan kena bagi rasional. Sekatan penjualan minyak kepada kenderaan asing. Kira² seminggu sebelum kenaikan minyak ni kerajaan dah buat sekatan harga minyak pada kenderaan asing. Dengan alasan bahawa minyak kita untuk rakyat kita. Pada aku langkah ni bagus. Tapi lepas harga minyak di naikkan secara mendadak haritu, sekatan ini juga telah ditarik balik! Tepuk tangan jiran² kita. Nasib baik kata diorang. Kalau yang dari selatan tu, siap rasa terima kasih pada kerajaan kita sebab dah tarik balik sekatan. Rakyat kita...? terpinga² je.

Aku ada pergi satu talk peluang perniagaan semalam. Talker tu kata, eh, talker ke? Penceramah la heheh. Dia kata bila harga minyak naik, tak langsung semua harga barang akan naik. Aisey aku lupa la istilah dia cakap tu...multi apa ntah. Tapi keadaannya macam ni la; Contoh Ahmad tokey ayam. Bila harga minyak naik dia mesti nak naikkan harga ayam dia gak sebab kos nak hantar dah naik. Bila kedai makan yang terima ayam dari ahmad ni tengok harga ayam dah naik, dia pun akan naikkan harga makanan dia plak. Katala bila Ahmad makan kat kedai yang dia biasa supply ayam ni, dia tengok harga makanan naik. Terus dia dah set dalam kepala dia yang dia mesti naikkan lagi harga ayam dia. Dan keadaan ini akan berterusan!

Kat dalam paper gak, sudah ada Pengusaha bas dang pengangkutan awam dah mula gatal tangan naikkan harga tiket dan tambang mereka. Sepatutnya mereka ni tak mengambil kesempatan,tapi tengok² sama je. Bayangkanla, bila harga minyak naik, ramai diantara kita mula belaja nak naik kenderaan awam. Yang sepanjang hayat tak pernah naik LRT mula belaja naik LRT. Yang tak pernah naik bas, cuba naik bas. Tapi kalau harga tiket pun dah naik, serupa juga diorang naik kenderaan sendiri kan?

Nasib baik ada subsidi yang diberikan olah kerajaan. Tapi ramai yang berpendapat subsidi ini masih tidak dapat menampung kos mereka. Sektor pelancongan sure jatuh merudum! Sapa nak pergi jalan² kalau harga minyak dah naik? Lebih baik diorang duk umah bersama family je, terutama bagi yang berpendapatan sederhana dan kecil. Mengikut satu statistik, di Malaysia seramai 3% rakyat nya berpendapatan dibawah RM2000 sebulan. Bayangkanla, RM2k sebulan dengan yang dah berfamily, camana nak survive?

Dalam muka depan sebuah akhbar hari ni juga menunjukkan ramai pengguna sudah beralih arah ke penggunaan NGV. Aku yakin, bukan setakat NGV sahaja, banyak lagi pengusaha alat penjimatan minyak akan muncul menawarkan produk mereka kepada pengguna. Yela, pengguna mesti nak cari sesuatu yang dapat meminimakan kembali wang mereka. Tak kisahla alat tu berharga ribuan ringgit pun tapi kalau kesannya bagus, sure ramai yang nak pakai. Apapun dalam hal ni pengguna kena bijak memilih. Jangan membe pakai, awak pun nak pakai. Tengok² tak sampai sebulan abis rosak! Jadilah pengguna yang bijak!

Aku juga berpendapatan bahawa sumber bahan api lain macam biodiesal atau apa² la harus diperkenalkan. Kajian tentang bahan² harus dipertingkatkan. Kita kena ingat, simpanan minyak kita pun bukan boleh tahan sampai akhir hayat! lambat laun akan habis juga. Bahan api alternatif harus dibangunkan. Kita kan ramai penyelidik yang bijak pandai. So, lakukan tugas dengan cargass!

Sebenarnya kita semua ni selalu je berharap pada nasib yang baik. Kita harap minyak takkan naik, tapi still naik. Kita harap kita nak cuti² Malaysia, tapi harga minyak sudah naik! Kita harap itu, harap ini tapi hasilnya harapan kita hilang ntah kemana...

Satu je cara nak nak mengatasi semua ni, kita cari peluang! Peluang apa? Boleh emel aku personally :)

-Without Prejudice-

p/s: Nasib baik ada minyak cap kapak!


1 comment:

Anonymous said...

sambil selam minu air nampak :p

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin