08 September 2009

Ada Mata Pandang

Sila Bagi Laluan!


Saya rasa semua tahu kan signbod sebelah ni tentang apa? Ada sesapa tak tau ke? Ada sesapa yang ada lesen kereta atau motor tapi tak kenal ni signbod apa? Ish², parah tu! ni sure lesen terbang ni korang dapat! Bagi yang tak tau apa makna signbod ni, boleh rujuk balik buku 'Undang-Undang Jalanraya' korang masa korang mula-mula amik exam pemanduan dulu-dulu tu.

Bukan apa, ada sesetengah orang yang tahu makna signbod ni, tapi masih buat purak-purak tak tahu. Sepatah kata orang melayu, 'Kura-kura dalam perahu, pura-pura tak tahu'. Tapi sebenarnya kita pun jadik pelik, yela, susah sangat ke nak patuh peraturan jalan raya yang simple macam ni? Bukan kita kat malaysia je yang gunakan simbol ni, tapi rasanye seluruh negara menggunakan simbol jalan raya yang sama.


Sebab saya pernah kena, kita ikut jalan yang betul (sebab dia ada tulis 'Jalan Sehala' ) lepas tu kita pulak yang kena marah sebab halang jalan. Oit! Kamonla, sapa yang salah nih? Agaknya dia tak perasan ke, kalau dah ada 3-4 kereta belakang saya ikut jalan yang sama dan cume kereta dia sorang yang melawan arus, apa maknanye? Saya dengan pemandu lain salah ke atau dia yang salah?

Tapi macam tu lah sikap pemandu kita. So, kita beralah jela. Biar dia dengan labu-labu nya. Orang yang macam tu dia memang patut masuk semula ke sekolah memandu. Belaja kena simbol-simbol jalan raya balik. Tak pun tampal dalam kereta semua jenis simbol jalan raya, senang dia nak rujuk bila nampak simbol tu.

Jangan pentingkan diri sendiri kawan, kalau saya, mungkin saya jenis tak kisah sangat. Kalu dengan orang lain belum tentu dia akan 'blah' gitu je. Paling koman sure ada tulisan-tulisan nakal kat kereta anda nanti.

Jadinya para pemandu, bertimbang rasalah anda di jalan raya! Nanti kita cerita sikit pasal pemanduan di lebuhraya terutama musim perayaan ni.

Sampai ketemu lagi!

p/s: bagi signal boleh?

1 comment:

ida said...

kena letak buku undang2 tu dlm keta.senang sket nk tunjuk kat org xreti tgk signboard ni.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin