09 September 2009

Uhukk...Uhukkk!

Alasan Dan Alasan!

Pernah dengar lagu 'Bangau oh Bangau'? Saya rasa semua orang pernah dengar lagu ni kan? Kalau ada yang tak pernah dengar tu, cari-carila dalam intenet. Mesti ada punya. So, apa kaitan lagu bangau oh bangau ni dengan kita?

Sebenarnya konsep memberikan alasan adalah sama seperti lagu ini. Bagaimana? Cuba kita tengok, dalam lagu hal ini, bangau telah salahkan ikan kerana tidak mahu timbul apabila badannya kurus. Ikan pula salahkan rumput yang panjang sangat menyebabkan dia tak boleh timbul untuk dimakan bangau. Rumput pula salahkan kerbau kerana tak mahu makan dirinya. Kerbau pula memberi alasan sakit perut sebab makan nasi mentah. Nasi pula mengatakan dirinya mentah sebab api tak mahu menyala, sedangkan api menyalahkan kayu yang basah di timpa hujan.

Hujan pula memberi alasan bahawa katak panggilnya. Bila ditanya pada katak, kenapa panggil hujan? Jawabnya sebab ular nak makan aku. Apa kata ular apabila ditanya kenapa dia nak makan katak? Jawapan ular mudah, jujur dan berterus terang, iaitu katak memang makanannya!

Nampak tak? Bagaimanapun alasan yang diberikan, akhirnya sampai juga pada penghujung jawapan. Berilah alasan apapun, akhirnya anda akan terperangkap juga!

Sampai ketemu lagi!

*Dipetik dari buku Dr. HM Tuah, "Membina Unggul Lelaki"

p/s: blubbb...blubbb....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin