12 September 2009

Bila Hujan Turun

Sesekali Berbelanja


Sesekali pergi ke bazar ramadhan untuk mencari juadah berbuka ok jugak kan. Yelah, dulu masa zaman student, memang bazar ramadhan lah tempat kunjungan selain berbuka di masjid. Zaman-zaman student, kan susah sikti nak masak. Takkan nak bawak dapur gas pulak masuk ke kolej. Kang tak pasal-pasal kena kejar dengan pak gad!

Di sini saya adalah juga 2-3 kali berjalan di bazar area sini. Wah, boleh rambang mata! Bukan rambang mata tengok orang ye, tapi rambang mata tak tahu nak beli apa! Tengok semua sedap! Padahal kalau mee ogoreng tu kita boleh tengok hari-hari kat pasar malam dan kita tak pandang pun, ni bila pergi ke bazar ramadhan, kita boleh kecur pulak tengok. Hebat tak hebatnye.

Apapun dalam berbelanja ketika ramadhan ini, bersederhanalah. Tak perlu beli sampai penuh jari nak kepit semua juadah tu. Karang bila lepas berbuka, kita jamah sikit je. Lepas tu simpan masuk dalam peti ais dengan harapan untuk dimakan esok. Esok pulak kita lupe pasal makanan yang kita beli yang ada dalam peti ais tu dan akibatnya lepas 2 hari, ke tong sampah makanan itu! Ingat, makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan. Setakat ni takda lagi laporan orang berpuasa bila dia berbuke dengan air masak dan kurma boleh mati! Perut kita pun kena jaga juga.

Setelah seharian berpuasa, korang terjah dengan air sejuk, mau terkejut perut tu. Amalkan dengan minum air masak dahulu sebelum korang 'bedal' yang lain.

Hari raya pun tinggal lagi seminggu. Saya pasti, dalam minggu-minggu terakhir ni, ramai antara kita sibuk untuk buat persiapan terakhir. Yelahh, nak beli langsir baru, baju baru, kerusi baru, etc. Raya pun raya jugak cik kak, tapi jangan terlebey sudaa, kang lepas raya korang makan kuih raya je kang. Macam kakitangan kerajaan yang dapat gaji awal ni, rancanglah perbelanjaan korang dengan penuh berhemah. Mana tau hujung bulan kang makan megi pulak!

Bercerita pasal hari raya memang seronok. Apapun, berayalah dengan penuh kesederhanaan dan meriah!

Selamat menyambut syawal!

p/s: nasib baik dah tempah baju melayu awal-awal

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin