05 September 2009

Ini Kisah Satu Jumaat Part 2

Tak Pernah Tengok Orang Ke? Part 2

Salam ramadhan. Amacam puasa stakat ni? Full? Half-time full? Zero full? No full? Kalau yang masih full, tahniah. Yang lain dari tu, berusaha kuat sikit kawan. Kanak-kanak bawah umur pun boleh puasa penuh, takkan kita yang dah atas umur ni pun masih nak merangkak-rangkak. Malu tau. Aaa..gastrik ke? Pelik betul kan. Bila bulan puasa je datang gastrik, asal gastrik je bila bulan puasa. Macam tau-tau jer penyakit gastrik tu kan? Hebat, hebat.

Bersambung pada cite semalam. Kisah remaja ajaib, eh ajaib pulak. Kisah seorang remaja yang menarik perhatian saya.

Lepas selesai saya hantar budak tu, saya pun balik ke rumah untuk tukar kasut, makan etc. Masa saya drive keluar tu, saya jeling-jeling gak kat tepi jalan, mana tau ternampak budak tu lagi. Tapi takda. Dalam pikiran saya, maybe dia dah jumpe umah adik dia dan adik dia ada kat umah. Boleh la dia letak barang dia tu.

Sampai kat masjid, saya terus duduk di saff belakang skali. Tengah 'bertafakur' tu tiba-tiba bahu saya dicuit. Saya ingat sapala nak lalu, sekali tengok budak tadi sambil dia hulurkan tangan untuk bersalam. Saya pun salam dia nak sambung 'bertafakur'.

Lepas 15 minit macam tu saya tersedar balik. Dan saya tiba-tiba melilau mencari di mana budak tu duduk. Tapi... saya tersenyum. Rupanya beliau masih bersalaman dengan jemaah lain. Maksud saya, beliau bukan sahaja bersalaman dengan sorang atau dua orang jamaah, tapi beliau bersalam dengan semua jemaah yang ada dalam masjid ketika itu!! Saya lihat sampai la ke saff depan sekali dia salam. Sampai ada 2-3 orang pakcik tu terkebil-kebil tengok dia. Sure kalau ada orang yang perasan ketika itu akan terpikir dalam hati, budak ni betul ke tak.

Tapi saya tak terpikir macam tu. Saya cuma kagum dengan semangat dia yang sanggup dan berani untuk bersalam dengan semua jemaah dalam masjid ketika itu. Ramai jugak tu beb. Lagi satu, kita kan jenis takkan salam orang kalau kita tak kenal dan melainkan dia duduk sebelah kita je kan? Kalau sembahyang disurau tu lain cerita la, sebab jemaah sikit. Ni semayang jumaat ni beb, ramai tu. Maybe dia ada azam nak bersalam dengan semua orang di masjid sebelum dia sampai tadi. Apapun kita bukan tahu. Tapi pada saya, dia memang seorang yang unik.

Sampai ketemu lagi!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin