16 March 2009

Edisi Exam

Kejayaan: Misi Yang Tidak Mustahil



Dia bukan ada kuasa luar biasa
Dia bukan popular cam artis
Dia pelajar biasa

Tapi lepas keluar result SPM, dia jadi luar biasa! Tentulah dia adik normadihah kita. Ramai tidak menyangka dia memperoleh 20A dalam SPM dah seterusnya menjadi Pelajar Terbaik SPM 2008 (walaupun tak disebut dalam media) kat Malaysia. Saya tidak terkejut. Saya tidak merasa tidak mustahil dia boleh dapat segitu. Kerana semuanya adalah berkat usaha.

Usaha yang setimpal ditambah dengan doa dan mendekatkan diri dengan Pencipta kita pasti akan mendapat balasan nya.

Belum pernah saya jumpa orang yang berjaya tidak berusaha. Hatta, orang yang jadi kaya akibat beli nombor ekor pun, dia tetap berusaha. Orang yang sentiasa berusaha untuk maju dan cemerlang merupakan orang yang berjaya. Sebab setiap usaha kita akan menentukan apa yang kita terima. Kalau kita jenis buat ala kadar, maka ala kadar jugalah kejayaan yang kita terima. Kalau kita berusaha luar biasa, akan luar biasalah juga kejayaan kita.

Pokoknya, dalam zaman serba maju ni, masih ada manusia yang tidak mahu berusaha. Yang lebih suka menjadi Mat Jenin, berangan-angan tanpa berusaha. Pada saya tidak salah untuk berangan, tapi lepas tu kenalah di terjemahkan dalam bentuk tindakan dan pelan. Bukan hanya menulis "Saya mahu jadi seorang dokor" tetapi suka duduk berpeleseran tanpa hala tuju. Takut akhirnya menjadi doktor di bawah jambatan!

Sampai ketemu lagi!

p/s: ulat dalam batu pun berusaha nak duduk dalam batu..


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin