03 January 2009

Tebaaaabooooo!

Encik Ada Masalah?


Haiii...baru 3 hari tahun baru 2009, tapi kita telah dikejutkan dengan berita kemalangan demi kemalangan yang berlaku dalam negara yang melibatkan kematian. Terkejut? Tak percaya? Tahun baru disambut dengan kehilangan orang tersayang. Apa puncanya? Diri kita sendiri. Tak payah nak salahkan jalan raya yang tak berturap atau jalan yang takda bumber, tapi salahkan diri kita.

Kerajaan pun baru je mewajibkan pemaikaian tali pinggang belakang untuk semua penumpang kereta beroda empat. Dan ada pihak yang mempertikaikan pemakaian tali pinggang ini kerana katanya tidak berupaya mengurangkan kemalangan yang melibatkan kematian. Tu pendapat diorang la. Pada aku, undang-undang tetap undang-undang. Punca utama ialah SIKAP. Kalau kita sendiri sebagai pemandu GAGAL mengawal SIKAP RAKUS memandu di jalan raya, akibatnya bukan kita saja yang mengundang kemalangan tetapi lebih teruk lagi melibat kan sekali orang-orang sekeliling yang tidak bersalah!

Kalau di lihat diberita-berita yang dilaporkan, kebanyakkan kemalangan bukannya akibat terlanggar kenderaan lain ke, mengelak lembu melintas ke atau apa, tapi akibat memandu dalam keadaan yang terlampau laju! Orang kata, laju gile! Beb, ukurlah kereta dengan badan sendiri. Janganlah korang bawak kereta kecik, tapi memecut macam lipas kudung. Tu lipas, dia memecut pun dalam umah, ko tu memecut kat jalan raya. Last-last akibat eksen membawa kereta, terbabas dan seterusnya mengakibatkan kemalangan dan seterusnya membuatkan jalan jem yang tak hengat nye panjang! Semuanya sebab ko la beb! Dari jalan yang senang lenang tak payah tensen-tensen tiba-tiba menjadikan semua orang tensen! Sebab apa? Sebab SIKAP ko beb!

Tak boleh ke bawak kereta perlahan sikit? Tau la kereta ko tu baru pasang turbo charger, lepas tu pulak bawak awek kat sebelah. Mulalah nak tunjuk kat semua orang yang kereta ko tu laju macam ribut, padahal orang lain tengok duk menyumpah seranah jer pada ko mendoakan ko akan eksiden! That's a fact beb. Tak percaya ko try la buat.

Susah sangat ke nak ubah SIKAP macam tu?

Betul orang cakap, kadang-kadang kita nampak membe kita tu baik jer...bersopan santun, berbudi bahasa, lemah lembut, tapi bila dah duduk dalam kereta, abis semua sikap tadi hilang! Mula la jadi orang gila sekejap sebab dapat pegang stereng. Tu yang mula bawak tak hengat dunia tu (memang pun, sebab ingat akhirat je kan).

Bayangkanla, kita semua tahu lebih raya ada 3 lorong. Yang paling kanan untuk lorong laju, tengah untuk lorong sederhana, dan kiri lorong perlahan, tapi masih ada yang tak paham bahasa. Kalau nak bawak laju, sila lah ke lorong paling kanan. Tak payah nak menyelit-nyelit dari lorong tengah pergi ke kiri lepas tu pergi ke kanan, lepas tu duk buat brek mengejut, hon-hon orang, bagi lampu sume, apa ke hal nye yob?

Tapi aku paham, sebab apa SIKAP kita macam tu. Sebab SIKAP pemandu lain la jugak kan. Dah tau nak bawak macam kura-kura, bawak la di lorong paling kiri ye pakcik, makcik, abang, akak. Jangan lah nak eksen bawak di lorong paling kanan sambil bergelak ketawa, membuat panggilan etc. Sapa yang boleh sabar? Kalu aku pun mau aku rempuh jerkk! Tapi kalu aku bawak stemroll la. Kalu kereta biasa ni, setakat h0n-hon je. Ada pulak tu yang jenis tak boleh terima kenyataan bila kena hon. Memang dia akan ketepi, tapi lepas tu dia kejar kita balik! Konon nak tunjuk garang la tu. Apa-apa jela SIKAP kita ni..

Banyak sebenarnya aku dan korang pernah jumpa situasi macam ni. Contoh kalau sesapa yang biasa ikut jalan Muar-Segamat atau Muar ke Gunung Ledang tu. Dahla 1 lorong je, DOUBLE LINE plak tu, tapi masih ada lagi kita-kita ni yang jenis tak sabar-sabar. Siap boleh baik punya cilok kat situ. Aku tak kisah kalu korang nak cilok, tapi pastikan takda kenderaan la kat depan. Ni kereta tengah berderet-deret, ko nboleh cilok plak. Dahla gitu, masuk ngam-ngam jerk depan kereta aku. Kalu malam la, memang aku bagi high beam je sampai la ko hilang dari pandangan aku. Jangan nak cari pasal la, sebab kalu korang terrrr gelincir skit, mau 2-3 bijik kereta termasuk aku akan langgar ko!

Sekali lagi, SIKAP memainkan peranan dan menjadi isu. Tak guna bawak kereta mahal-mahal tapi SIKAP masih macam orang gila. Setakat ni belum pernah aku jumpa kalau orang tak bawak laju tak sampai ke destinasi dia. Korang pernah jumpa? Rasanya, semua nya sampai kan?

Dan sekali lagi, SIKAP oh SIKAP!

Cuba bawak kereta dalam keadaan releks. Apa yang ko nak kejar sebenarnya? Lambat pergi kerja? Tu sebab SIKAP ko yang suka bangun lambat. Lambat nak amik orang kat memana? Tu pun sebab SIKAP ko yang tak plan awal-awal nak keluar pukul berapa. So, apa masalahnya? Semuanya bermula dari SIKAP kita sendiri.

Rileks, cuba bertenang masa bawak kereta. Bukan saja kita selamat, tapi orang lain pun turut selamat. Tak susah kan? Plan perjalanan kita. Rehat secukupnya, tak payah nak rushing-rushing. Kalau kita ada pengalaman memandu sure kita boleh agak tempoh masa kita akan sampai ke sesuatu destinasi yang dah biasa kita pergi. Pokoknya, berhati-hati lah ketika memandu. Anda mampu mengubahnya :) (dan macam iklan pulak).

p/s: Artikel ini TIDAK DIBAYAR penerbitannya.


2 comments:

Cutestamoi said...

Yeah, cudn't agree more. Aku pun same gak. Luar kereta elok je. Bile drive, mula menyumpah sane sini. Tambah plak bile time balik keje je, mesti JAMMED. Damn! Huuu.. Baiklah, saye akan cube insap.. Peace!

aL-gOjO said...

ema: ahaks! kita memang tak lari buat cam tu. kadang-kadang, tindakan refleks jerkk. apapun, renung-renungkan....dan selamat beramal! :p

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin