20 March 2010

Ada Mata Pandang

Uncle Basikal Tua


Tentu korang mash ingat lagi pasal posting semalam kan, tentang seorang uncle yang saya selalu nampak sewaktu balik kerja ni. Dengan basikalnya, baldi berisi airnya, beberapa kain pengelap, pen sebatang dan buku kecik.

Sebenarnya saya galit melihat bagaimana uncle ni begitu bersungguh-sungguh mencari rezeki yang halal dengan menumpahkan keringat sebegitu. Saya sangat bermotivasi bila melihat beliau. Orangnya saya agak dalam 40-an, berseluar pendek berkocek dengan kameja lusuh. Kerja beliau, mencuci kereta di kawasan parking di tepi-tepi jalan hatta di mana saja yang pelanggan mau. Dia tak pedulikan apa kata orang, dia tak kisah apa orang nak kata, dia tak malu mengayuh basikal sebegitu, dia tak heran kalu orang takmo suruh dia cuci kereta mereka. Sebab dia ada pelanggan setia. Dalam buku keciknya ada tertulis senarai kereta pelanggan yang hendak dicuci dan dia ingat dimana kereta pelanggannya diletakkan! 

Saya berkesempatan berbual-bual dengan uncle ni sewaktu balik kerja tempoh hari. Sehari sebelum tu saya nampak dia mencuci beberapa kereta staf saya di kawan pejabat. So, pada hari itu memang kebetulan betul saya pun mau pulang dan dia lalu. Dia hanya senyum mengangkat tangan dan saya terus memberhentikan kereta, menyapa nya dan bertanyakan beberapa soalan tentang pekerjaannya. Dengan senang uncle ni menjawab tanpa banyak soal sambil mengambil pen dan mula menulis flat kereta saya untuk tujuan di cuci pada ke esokan harinya. 

Sikap orang-orang macam ni lah yang perlu kita contohi dan ikuti. Mencari rezeki yang halal lebih baik dari mencuri atau hu-ha sana sini tanpa sebarang pekerjaan. Ada ke budak-budak kita yang sanggup tiru uncle ni? Owhh, nehi². Panas katanya, kulit terbakar nanti, tak larat nak kayuh basikal etc. Akhirnya, duduk dirumah mengharapkan wang 'ehsan' mak bapak. Dahla tak kerja, tambah pulak pandai isap rokok! Haishh...ada duit pulak isap rokok? Manusia yang pelik bin ajaib! 

Disuruh bekerja, mau yang standard ada econs, gaji setimpal etc. Tak salah begitu, tapi belajar susah dulu lebih baik dari terus senang. Bekerjalah kamu walau apa kerja sekalipun. Yang penting halal. 

Tak mahu kerja jugak? Baik jadik si luncai dengan labu-labu nye jelah.


Photobucket

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin