14 September 2009

Sesekali Menjentik

Sedekah Jom!


Bulan ramadhan memang sepatutnya mengajar kita erti kesederhanaan dan penuh kesyukuran. Tapi kadang-kadang kita pulak jadik terbalik. Sebab apa, dalam bulan ramadhan ni la kita akan berbelanja dengan luarbiasa banyakknya berbangding bulan-bulan lain. Saya tidak mengatakan tentang kawan-kawan semua yang baca blog ni, saya cuma mengatakan tentang orang lain yang duduk di planet lain sana sebab saya yakin, kita semua masih mampu untuk mengawal nafsu berbelanja kita di bulan puasa ini.

Jangan lupe tentang zakat. Zakat itu WAJIB dong! Bukan sekadar suka-suka je. Ada hikmah nya kenapa kita membayar zakat. So, buat kawan-kawan yang belum bayar tu, ayuhlah segera kita menunaikan salah satu daripada rukun Islam ini. Kalu dah nama pun rukun, memang wajib lah tu! No excuse me okeyyy!

Saya tertarik apabila melihat satu rancangan tv semalam tentang produser filem yang memberikan bonus kepada krew-krew perfileman beliau. Tapi tak kisahlah, dia nak bagi kannn, itu hak dia. Cuma apa yang menarik tentang itu ialah apabila dia sendiri mengakui bahawa dengan bersedekah, rezeki kita akan sentiasa bertambah. Yelah, kita ikut kemampuan kita kita lah kan untuk bersedekah. Tak payah lah ikut dia pulak atau ikut-ikut orang. Kita buat semampu kita. Sedekah RM1 pun dah banyak pahalanye kann?

p/s: sedekah dalam tabung masjid

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin