17 August 2009

Sesekali Melastik

Auchhhhh..!!!

Minggu ni insyaAllah kita akan bertemu semula dengan bulan yang penuh rahmat, ramadhan al-mubarak. Seperti biasa, bila dah dekat nak puasa ni maka berduyun-duyunlah umat manusia membanjiri shoping kompleks dan kedai-kedai kain serta kedai jahit untuk mencari baju raya dan menempah baju raya sebelum terlambat. So, nanti bila dah masuk bulan posa, boleh la cerita kat jiran sebelah;

" You tau timah, i dah puas cari kain yang i minat tu. last-last i jumpa kat indonesia sana. Apa lagi, satu papan i beli untuk baju raya family i nanti"

Wow, boleh buat pasukan boria tu cikTijah. Cayalah!

Timbul juga beberapa pertanyaan dari kanak-kanak, hatta orang dewasa juga!;

"Ayah, bulan ramadhan ni kang syaitan dah kena ikat, kenapa masih ada orang yang mencuri?"

Maka, berpeluh-peluhla dahi si ayah memikirkan jawapan. Seingat dia dahulu memang betul ustaz sekolah dia ada cakap; bila tiba bulan ramadhan syaitan akan diikat dan pintu neraka akan ditutup. Tapi camana pulak ada setan yang terlepas ni. Sekonyong-konyong, teringatlah dia kisah doraemon. Makan jawab ayah;

"Diorang (diorang ke diasetan?) guna pintu kemana saja tu. Dah, jom kita pegi terawih"

Terpinga-pinga la si anak tadi memerhatikan wajah ayah serius. Maka esok di sekolah berceritalah dia pada kawan-kawannya. Lepas tu sure korang boleh agak sendiri la.

Tapi betul juga, kenapa bulan puasa masih ad aorang yang melakukan kejahatan? Walhal semua setan telah diikat. Mungkin kita terlupa sesuatu. Manusia masih mempunyai nafsu. Dan nafsu inilah yang paling payah untuk dikawal. Kenapa? Tak percaya ke? Tak percaya kalu, buleh try test kalu.

Sepanjang bulan ramadhan inilah peluang kita untuk berlatih melawan nafsu sebab setan takda. Yang tinggal hanya kita dan diri kita. Alamak, lari dari tajuk suda. Sebenarnya mau cerita lain tadi heheh. Takpe, kita sambung dalam episod seterusnya!

Selamat Berpuasa!

p/s: teringat waktu berpuasa di kampus dulu²

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin