31 December 2008

Matahari 2009

Bila Keybod Berbunyi


Hari pertama bekerja dalam tahun 2009. Aku masih disini...diofis lama di kelana jaya. Menanti pembukaan kompleks baru pejabat kitorang kat sebelah nun yang masih dalam pembinaan. Hopefully tahun 2010 siap sepenuhnya dan buleh la aku duk ofis yang canggih skitt ahahaha.


Tapi bukan itu isunya. Semalam tengok berita kat tv, peristiwa ambang tahun baru yang disambut diseluruh dunia. Macam-macam warna dan macam-macam cara. Kat dalam negara kita je banyak peristiwa ada. Dengan pesta seks nyela, dengan kena tangkap basah la, eksiden la, gaduh la, etc-etc la. Aduhai bangsaku...sampai bila la korang nak jadi cam ni?

Berita pertama yang keluar kat tv malam semalam, kemalangan yang meragut nyawa manusia. Sorang tercampak ke luar kereta sampai pecah kepala dan geng lain cedera parah. Dilaporkan bahawa mereka baru saja pulang dari sebuah kelab hiburan. Aduhai lagi, dalam istilah kasarnya, mati katak! Sebab driver langgar tiang! Gila punya laju bawak kereta! Sampai enjin satria neo 1.6 campro tu buleh tercabut keluar!

Lepas tu pesta seks nya plak sama tangkap basah. Ada satu tu, seorang perempuan kena tangkap dalam satu bilik dengan 5 orang laki! Korang pikir jela. Pikir je, jangan bayangkan. Lain tu. Lepas tu dengan berita penyampai berita sama artis kena tangkap gak sebab pesta yang sama dan dadah. Kat tempat lain pulak, dengan budak merempitnya yang duk cuba melarikan diri dari sekatan jalan raya. Kadang-kadang kesian jugak dengan Polis yang duk buat sekatan tu. Mana taknya, media ada sekali. So, diorang pun kena la cover-cover skit kalu nak tahan orang cam tu. Kang kalu dibelasah kang, esok masuk paper muka depan pulak. So, kenala tangkap secara berhemah. [KLIK]

Kalau kita tengok peristiwa-peristiwa tu, apa agaknya yang korang buleh nampak? Nampak ke? Ke buat-buat tak nampak? Sorry to say, mana agaknya letaknya kepala otak budak-budak melayu kita la ni. Sampai Jabatan Agama kena kumpulkan diorang sume dalam satu dewan sebab kes khalwat ni. Sapa yang malu oii!! Korang dengan keluarga korang la! Siap masuk tv lagi tu. Tu dah kire publisiti free tu. Lepas tu heboh satu kampung. Orang lain duk tersengih jerk tengok gelagat anak kita.

Macam-macam hal...betul jugak cakap membe aku, tak guna kalau sibuk nak sambut new year tapi lupa nak sambut maal hijrah..lu pikir la sendiri.

Pemuda Harapan Bangsa, Pemudi Tiang Negara

p/s: duduk rumah sambil tengok bunga api dari bilik


2 comments:

Anonymous said...

lelaki berdiri berbaju putih tuh ko ker anep ?

aL-gOjO said...

anony - anep? sapo anep ni?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin