08 September 2008

Ramadhan Menjerit? ...

Giler-Giler Remaja

Satu pagi sabtu lebih kurang jam 3.00 pagi tidurku dikejutkan dengan bunyi dentuman yang kuat dari lorong kat depan flat aku duduk ni. Bergegas aku bangun…mana tau ada UFO jatuh ke apa ke buleh gak aku dapat superpower free hehehe. Sekali aku tengok ada satu kereta sudah langgar satu kereta lain dan dibelakang nya pula ada sebuah kereta peronda polis. Aku hanya sempat mendengar “Kejar semua!!” dan aku melihat beberapa batang tubuh berlari lintang pukang dikejar oleh polis berpakain biasa. Makk aaii!! Tengah shooting drama ke apa ni? Apa yang aku dapat lihat, pemandu kereta tersebut berjaya ditangkap dan konco-konco dia yang lain sudah berjaya menghaibkan diri! Dari apa yang aku dengar dan dari teori taakulan aku bersama membe serumah, budak tu cuba lari dari dikejar polis, dan dia masuk dalam lorong taman aku tu untuk melarikan diri tetapi kereta yang dia bawak terbabas dan melanggar kereta-kereta penduduk yang di parking di tepi jalan. Macam tu kot citenya hehehe.

Tapi moral yang aku nak bgtau ialah, masih ada lagi remaja melayu kita KHUSUSNYA yang gagal menghayati fadilah ramadhan ini. Aku bukan nak bagi tazkirah tapi sekadar mengingatkan sesama kita. Aku jua insan biasa, tak lari dari melakukan kesalahan.

Tapi tindakan remaja tadi memang memalukan kita. Dahla kereta yang ko langgar tu orang bukan melayu yang punya, lepas tu ko juga di tangkap di kawasan yang majoritinya duduk lorong tu ialah orang bukan melayu! Sapa yang malu? Ko dengan keluarga ko la kan. Tak buleh ke ko duduk diam-diam atas tembok sambil main gitar ke, main kejar-kejar ke apa ke? Nasib baik ada polis time tu, kalu tak aku rasa mau ‘lunyai’ ko kena belasah!

Ingatlah kawan, kalu nak buat satu benda tu pikir banyak kali. Kalu ko ada plan macam Ocean 11, Italian Job ke tak pe gak. Ni nak main sondol jerk macam b*b*. Sapa yang susah nanti?

Hidup remaja memang seronok. Yes! Time-time macam ni la remaja baru nak mengenal erti kehidupan sebenar. Kalu buleh sume benda nak cube! Awas monyet….jangan sampai termakan cili! Oppsss!! Bukan korangla, orang lain.

Dalam hal macam ni nak taknak aku kena sentuh gak perihal famili. Yela,dah anak awak kuar tengah-tengah pagi. Salah sapa tu? Nak kata pergi bersahur, awal la sangat. Dressing plak tak macam nak lepak kedai mamak pun. Tu yang muskil. Terjerit-jerit seorang jiran memaki hamun budak tu sama dia punya famili! Gara-gara hampir melanggar dia. Tapi tak kena la. Cuma jiran ni agak ‘over’ skit masa tu. Tengok…mak bapak ko gak yang dipersalahkan. Bila tanya mak bapak, “Eh, saya tak tau pun anak saya keluar malam”. So, camana tu?

Aku pun sudah menjangka nasib budak tu kat balai nanti. Dengan geng yang terlepas lari mau ‘dipaksa’ untuk memberitahu lokasi geng dia. Yela, takkan ko sorang je yang kena. Tak aci la kan. Sume kena baru fair and square.

Hidup hanya sekali. Manfaatkan ia sebaik mungkin.

p/s: sahur sambil makan kurma

3 comments:

RafflesiaRimba... said...

Wei, aku dha tag ko tau.
sila jawab soklan-soklan dia yer....
ye ker gomen bz giler? mcm tak caya ahhh..huhuu

Boyz said...

erm.....nasib baik aku time bebudak tak camtu...(menung jap...)

aL-gOjO said...

rafflesia: tag? name tag ke? hehehe

boyz: kalu aku, aku libas je dengan getah paip hahahaha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin