08 September 2008

Bila Pena Menari ...

Salam ceria!

Ahhh…sejak dua menjak ni lambat sikit nak update blog ni. Maybe hambatan kerjaya salah satu faktor menslowkan aktiviti blog ni. Waicehhhh…macam keje menteri jerk. Punyala bz! Hehehe.


Kerja di tempat baru memberi suasana yang baru. Mungkin inilah yang akuuu harapkan selama ini. Sesuai dengan bidang yang akuuuu amik, kerjaya baru ini merupakan satu cabaran yang sangat besar dalam hidup aku. Buat pertama kalinya aku nampak hala tuju kerjaya aku disini. Perghhh…macam sebelum ni keje tak besh je kan? Heheh. Maybe pendedahan disini membuatkan aku berfikir. Kerja gomen bukan seperti yang kita tengok dalam tv tu. Kerja gomen juga ada yang mencabar. Tambahan pula disini didedahkan bahawa kerja yang aku dapat mempunyai peluang kerjaya yang lebih meluas dari apa yang dijangkakan! Mana tau satu hari nanti aku mengetuai cawangan aku kemudian bahagian, jabatan, dan seterusnya pasukan ini! Sapa tahu kan? Aminn..


Bila berbicara soal kerjaya ramai graduan seperti kita masih merungut sebab belum mempunyai kerjaya tetap atau kerjaya yang kita impikan. Dimana silapnya? Kita tahu, setiap tahun beribu graduan keluar dari universiti. Masing-masing mengimpikan kerjaya yang sesuai dengan bidang masing² dan mendapat gajiii yang setimpal dengan kelulusan sendiri. Tapi ramai juga yang lebih kepada menjadi Mat Jenin yang memanjat pokok kelapa sambil mengimpikan bintang untuk jatuh ke tanah!


Tak salah nak jadi Mat Jenin beb, tapi usaha kena ada! Bukan berfikir kosong semata-mata. Teringat sewaktu menjadi fasilitator disebuah sekolah rendah di kawasan aku. Ketika diberi tugasan untuk menulis cita-cita sendiri ada seorang pelajar yang agak ‘terjal’ menulis bahawa dia ingin menjadi seorang perompak! Kisah benar lagi benar. Bila disuruh bercerita kenapa mahu menjadi perompak dihadapan kawan-kawannya, dia berkata jadi perompak ni best sebab ada pistol dan banyak duit! Mak aii…pemikiran yang telah melampui umur dia ni. Bila disoal selidik tentang famili, baru kita tahu kenapa dia mahu menjadi begitu.



Salah ke dia nak jadi perompak? Moralnya salah. Tapi pada dia betui. Sudah tentu dia akan berusaha untuk menjadi perompak yang berjaya satu hari nanti kan? Aminnn…eh aminn plak! Kita kenala bantu beliau. Mana tau daripada menjadi seorang perompak yang berjaya kita boleh buat dia menjadi seorang arkitek yang berjaya! Haaa..baru cantek!


Mencari kerja yang setimpal atau sepadan dengan kelulusan kita memang susah, pada masa ni. Kalu tak caya, try la. Berapa ramai graduan kita yang bekerja bukan bersandarkan pada kelulusan masing-masing? Ada pulak yang bekerja guna SPM jerk walaupun ada degree! Tengok tu…betapa susahnya kita nak cari kerja. Kalu orang kata ulat dalam batu pun buleh hidup apa kata korang tanya ulat tu, macamana dia buleh hidup dalam batu. Kita manusia takkan nak hidup dalam batu pulak kan? Adessss.


Kesimpulan ceritanya, dalam mencari pekerjaan usaha yang tidak mengenal jemu mesti ada. Tak salah kalu kita kerja sementara dulu daripada duduk umah menbazirkan boreh jerr orang kata. Tak salah kan mencari rezeki yang halal? Aku dulu pun pernah kerja kat cyber café kat sebuah pekan nih sebelum dapat kerja yang sepadan dengan kelulusan aku. Tak salah pun kan? At least dapat pengalaman sama dapat duit kocek skit.


p/s: selamat berposa

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin