02 September 2008

Ramadhan Al-Mubarak

Salam RamadhanDiam tak diam sudah 2 ramadhan. Maknanya sudah 2 hari kita posa. So, apa khabar orang berposa? Cergas? Aktif? Pasif? Mata tak buleh buke? Hehehe

Dalam bulan posa ni la macam-macam ragam dan gelagat yang kita akan jumpe. Membe yang dulu kita tengok sihat walafiat tetiba dalam bulan posa ni jadi tak sihat! Aik...hairan bin ajaib. Bagi yang 1st time posa, tahniah! Teruskan usaha anda! Sapa kata posa buleh buat kita mati? Posa akan membuat kita bertambah sihat lagi ada! Ini kajian saintifik. Korang buleh cek sendiri.

Dalam bulan posa ni gak kita akan lihat deretan bazara ramadhan yang tumbuh bagai cendawan. Orang kata rezki ramadhan ni banyak...kalu korang jual air pun sure untung berlipat ganda! betuiii...tak caya masih sempat jual lagi. Oppss..lesen dah takda camana? ala...tumpang la gerai membe² kan buleh :)

Bulan posa ini juga melatih kita untuk berjimat cermat. Jangan beli juadah berbuka di luar kemampuan perut kita. Amboi kakk, abang...sampai penuh tangan beli kuih, air, etc². Sapa nak makan tu? Last² di buang je nanti. Udah membazir namanya! Membazir itu sahabat sapa ye adik²? Haa....betui...sahabat syaitan! So, jangan la kita membazir okeh! Beli sekadar yang mampu. Nafsu memang akan suruh kita beli banyak², tapi nanti nak makannye entah bila. Kucing tengok pun tak lalu tau.

Bercakap tentang bulan posa juga, orang akan cakap kita tak payah takut sebab syaitan dah kena ikat. Tapi kenapa masih ada kes² rompakan la, kecurian la itu la ini la? bukan syaitan dah takda ke? Aku ada terdengar ceramah itu hati kat masjid. Ustaz tu kata memang syaitan dah kena ikat, tapi cebisan² kejahatan itu masih ada pada nafsu. Maklumla, 11 bulan syaitan duduk berdampingan kita dan 1 bulan je syaitan takda, so kesan@effect kejahatan syaitan tu tetap ada! Haaa...macam tu rupanya. Walaupun dah takda syaitan bertanduk, tapi masih ada syaitan berambut hitam diluar sana! Awas! Yaaa Ampunnn...bukan nak kata abang² sama akak², tapi kata kat orang yang buat jahat tu. Kita baik² mana ada b uat jahat kan? kan? Bagus :)

Orait, peluang yang ada ini aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada semua Muslim di dalam dan luar negara! Semoga Ramadhan kali ini dapat memberi yang lebih baik dariapda tahun sebelumnya!

p/s: jangan membazir....ada orang kat luar sana yang tak dapat makan bulan posa ni....

5 comments:

Mas Rahman said...

asyik terbazzir je kan kita ni . tamak membeli , tak larat memakan . hahaha

e^asyura said...

algojos mmg tak boleh membazir..perut nya kecin saja :d hehehhe

m.shah said...

akum, azawan..if u could remember me..your law grads senior..hehe..just drop by :)

eedany said...

Salam Ramadhan.

Semoga segala amalan diberkatiNya...

p/s : jgn malas nak bangun sahur ek al-gojo.

:)

aL-gOjO said...

mas: kalu beli terlebih, makan buat sahur la hehehe

syura: eleh...perut kecik pun buleh makan gak apa :p

shah: of coz aku ingat ko beb! tq² sebab singgah :)

eedany: dah sekali terlajak tidak bersahur adussss

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin