12 September 2008

Bila Gerimis Mengundang ...

Salam Jumaat!

Setelah 2 hari kepanasan, pagi tadi ujan turun mencurah-curah. Syukur. Aku pulak pagi tadi terkeluar agak lewat dari rumah. Tengok jam dah pukul 6.45 pagi, tapi aku masih kat Jalan Ampang lagi. Masuk federal highway kul 7.00, jalan dah agak slow. Maklumla tengah gerimis mengundang sume kenderaan memandu perlahan.

*Gambar hiasan semata-mata


Tengah syok-syok bawak kete sambil mendengar lagu kat Hitz.fm adala sorang mamat bawak moto ni. Punyala laju bawak moto. Amik lane kanan pulak tu. Jalan basah macam tu pun berani bawak laju macam ribut. Dalam hati aku cakap, kalaula ada kete yang tetiba nak tukar lane dari kanan nak ke kiri, mau tak sempat nak brek ni. Yela kalu nak ikut logik bawak kereta pun, kalu korang bawak laju sangat lepas tu buat brek emergency, kereta korang takkan buleh berenti on da spot punya. Mau terlajak dalam beberapa sentimeter punya. Tu kalu kat jalan kering. Kalu jalan basah lagila, sure buleh ‘menyanyi’ tayar kereta tu. Sebab tu masa korang belaja memandu dulu ada teori 2 saat. Tau kan? Aik, terlupe suda? Hah, tanyala seklah memandu balik! Aku nak terangkan pun macam panjang lear je nanti hehehe.


Back to the main road. Masa betul² sampai kat exit ke Jalan Kerinchi, kereta tiba² bergerak semakin slow. Laaa..apahal pulak ni. Dan bila aku sampai kat depan skit, ramalanku benar belaka!


Hah, mamat tadik tergolek suda...aku tengok moto dia terperosok ke palang besi kat lane paling kanan. Kasut dia sebelah ada kat lane kanan. Sebelah lagi masih di kaki. Helmet masih di kepala tapi....innalillah.....motonya mati! hehehe. Meraung-raung dia kat tepi jalan tu. Aku tak dengar la sebab tak buke tingkap, tengah gerimis masa tu. Tapi dari gerak bibir dia tu aku tau dia tengah meraung sambil urut² kaki. "Dia langgar sapa plak ni?" Aku tertanya-tanya. Takkan jatuh sendiri plak kot. Nun 100 meter kat depan sebuah kereta sedang berhenti di lane kecemasan. Pemandu dia tengah melihat-lihat keadaan bumper kereta dia. Dah sah, prima facie mamat tu langgar kereta ni dan disini aku mengguna pakai maxim 'res ipsa liquitor' bila menganalisis tempat kejadian.


Sayup-sayup dari cermin pandang belakang, aku lihat sebuah van mengambil risiko dihon telah berhenti untuk menolong mamat tadik. Syukur, masih ada rakyat Malaysia yang prihatin.


Moral of the story, malang tidak berbau. Kalu ada bau sure kita buleh elak. Lagi satu kalu bawak motor ke, kete ke, kapal terbang ke, ingat² la sikit orang lain. Aku pun pembayar cukai gak. Ada hak nak guna jalan tu. Sapa yang tak bayar cukai jalan tu, korang guna sungai jela! Opsss...terlebih suda!


Selamat meneruskan kerja!

p/s: not that fast and not that furious

5 comments:

zxara said...

ttibe tgerak ati nak komen.. hurm.. aku pon pnah mgalami kjadian camni.. aku bwk moto, blik dr umah mmbe aku, mmbr aku follow nek kete.mase kat TLight, ade couple ni nek mto.aku tgk la dowg (pandang camtu je) tah nape, llaki bwk moto tu cam plek je.. ijau ja lampu, ku grak r, ttibe die mmotong ngan drastiknye, aku potong die blik.. ade la dlm 4 kali potong mmotong ni.. last2 mase aku dalam klajuan 110, die motong aku dr blah kiri..(mase tu da nak dkt ngan stesen petronas).. ttibe ade lori dr arh bbtentangan nak masuk petronas tu, GEDEGANGGG!!! Sangat dasyat, die langgar tros blah tepi lori tu.. aku mmg da tgammam gle mse tu.. aku xmampu nak kuatkan smgt nak benti.. aku cume kuatkan smgt blik umah je..ttibe je aku tros lmh smgt.. 2 bulan aku xbawak moto,, tau nape?? sbb aku nampak cpl tsebut mgelupur pas xcdent, n setan pnaroh otak aku ni spye aku menganggap diri aku ni punce die n gf die **** . aku xsanggup nak gtau pe jd kat cpl tu..ni kisah pling itam dalam idop aku..harap sume fellow jgn la bwk moto llaju pastu gne lane kiri ntuk mmotong, sbb ape yang bakal blaku sume dilua jangkaan..

ps:sowi lorr komen ppanjan..hehe

add_asyraf said...

komen org atas memang best...dah macam entry dah...huhu...

eedany said...

komen gocode...menceritakan segalanya!

Berhati-hati di jalanraya...Ingatlah sidia tersayang...

:)

Boyz said...

erm.... kemalangan ade gak yang berbau...bau roti jala...(dah terlanggar gerai roti jala kat bazarr)

moral: bawak leklok

aL-gOjO said...

gocode: mak aihhh...ko ni saksi penting tau tak utk kes tu. silap² buleh kena section 41(1) Road Trafic Act, memandu secara cuai dan menyebabkan kematian. Hah, amacam? takut tak? hehehehe. DUn wori, ko tak salah pun. diorang yang memandu secara cuai dan eksiden tu adalah akibat silap dia sendiri. moralnya, hati² la ketika memandu. jangan teribat dengan provokasi orang lain. kadang² kita tak jangka sume tu.

add_asyraf: buleh dibuat cerpen nih hehe

eedany: ingatlah eedany ketika memandu hahaha

boyz: heheeh dapat makan free roti jala tuh

p/s: suke makan siput sedut

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin