11 September 2008

Bila Ayam Berkokok

Gud Morning!

Biasanya sebelum aku pergi kerja pagi-pagi bute ni, aku akan terserempak dengan 2 orang pakcik yang kerjanya mengutip tin-tin dan botol-botol serta besi dan barang² lain yang sudah tidak digunakan lagi kat area perumahan aku ni. Minta maap!.... bukan tujuan nak merendahkan nilai sesama manusia tetapi apa yang aku nak citekan ialah motivasi yang terdapat dalam pekerjaan yang mereka lakukan. Aik, kerja kutip sampah pun ada motivasi? haaa...ingat apa? sume keja yang kita buat ada motivasi. Cume sendiri kena cari la.

Al-kisah..

Biasanya mereka berdua ni sebelum subuh lagi sudah merayau-rayau dari satu rumah ke satu rumah. Aku tak pasti plak mereka duduk kat mana. Pagi semalam lepas subuh lebih kurang dalam kul 6.05 pagi (waktu jam tangan aku) aku terserempak dengan salah sorang pakcik ni. Aku tengok jela dia sambil senyum. Mana tau kot² dia tengok aku balik dan buleh balas senyuman ku ini (hehehe). Tapi takda respon. Takpela.Maybe dia taknak di ganggu. Tiba-tiba lalu sekumpulan kanak² yang baru lepas semayang subuh kat surau berhampiran. Bila sampai jerkk kat tempat pakcik tu tadik, salah seorang dari mereka telah berkata dengan nada mengejek telah berkata, "Zaman dah berubah,dunia dah maju" diikuti gelak tawa yang lain. Aku terkedu kejap.

Pakcik tadi takda respon. Dia asyik mencari dan lepas tu blah. Aku tau la tu tagline sebuah iklan kat tv. Tapi pada aku tak patutla budak tu cakap macam tu. Apa maksud diorang tu? Nak cakap yang walaupun negara dah maju masih ada lagi yang duk kutip botol² dan tin untuk mencari rezeki? Nak cakap yang diorang dah maju sampai tak perlu rasa susah untuk mencari duit?

Aku tau kat situ ramai anak orang berada. Sebab tu mereka ni takda feel atau rasa macamana susahnya nak mencari duit. Yela, jenis yang "Mak, nak duit", "Abah nak duit", parent buke wallet, bagi terus. Mana ada rasa susah macam tu. Semua dah ada kat depan mata. Tambahan pulak bila budak yang cakap macam tu kat seorang tua, nampak sangat kurang ajarnya. Oit budak, ko belum makan garam jangan nak cakap banyakla. Ada yang kena sumbat dengan garam kasar dalam mulut tu kang!

Hargailah kerja yang dilakukan seseorang, selagi kerja tu halal. Jangan pulak ko bagi moral support kat pencuri yang masuk umah jiran ko! Salah dah tu!

Kadang-kadang kita kena banyak memuhasabahkan diri terutama dalam bulan posa ni. Ingatla....kalu kita makan sampai tak ingat dunia tu ada orang pulak yang belum tentu dapat makan walaupun sebiji kurma. Kalu kita kata kita susah, ada lagi orang yang lebih susah kat Malaysia ni!

Begitu juga dengan pekerjaan yang mereka lakukan. Tak salah kan diorang amik tin² sama botol kosong tu? Mana tau dapat jugakdiorang beli lauk untuk berbuka nanti. Tapi kalu diorang pegi beli rokok lepas tu aku no komen la. Opsss!! mintak maap para perokok. Bukan nak mengata korang. Ni aku cakap orang dari planet lain. Sapa kata kat planet lain makhluk tu tak merokok? Dah pergi tengok? Hehehe

Moral of the story, yang muda kenala respek pada orang tua. Jangan kurang ajar dengan diorang. Kita pun tak tau apa dalam hati mereka. Kadang² kita kenala 'bona fide' skit. Nanti korang tak jadi tua gak ke? Hah, lu pikirla sendiri!

p/s: angguk-angguk, geleng-geleng


3 comments:

add_asyraf said...

kalo i kat situ...dah ku baling batu budak budak tue...kuang ajakkkkkkkkkkk!!!(jerit ala ala rita rudaini)...huhu...

Boyz said...

Hish.....bebudak nih... (Aku nak g semayang jap)

aL-gOjO said...

asyraf: baling dengan selipar jerkk

boyz: heheh...masbuk dah tu heheh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin