13 June 2008

It Friday the 13th!

Friday Blues

Dapat emel dari seorang rakan tadi. Menurut dia bagi tahun 2008, hanya jumaat ini sahaja ialah Jumaat ke-13 atau dalam bahasa omputih nya Friday the 13th!

Apa dia Friday the 13th?

Menurut wikepedia;

Friday the 13th is considered a day of bad luck in English-, French- and Portuguese-speaking countries around the world, as well as in Austria, Germany, Estonia, Finland, The Netherlands, Belgium, Republic of Ireland, Poland, Bulgaria, Denmark, Iceland, Sweden, Norway, Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Hungary, and the Philippines.

Similar superstitions exist in some other traditions. In Greece, Romania and Spanish-speaking countries, for example, it is Tuesday the 13th that is considered unlucky. In Italy, it is Friday the 17th.

The fear of Friday the 13th is called paraskavedekatriaphobia,[1], a word derived from the concatenation of the Greek words Paraskeví (Παρασκευή) (meaning Friday), and dekatreís (δεκατρείς) (meaning thirteen), attached to phobía (φοβία) (meaning fear). The term is a specialized form of triskaidekaphobia, a simple phobia (fear) of the number thirteen appearing in any case.


Menurut website tu lagi ketakutan pada hari jumaat ke-13 ini sangat hebat, sampai semua orang takut untuk keluar bekerja atau kemana-mana! Mak aiii!! Sampai cam tu sekali?

Kalau kita kat Malaysia ni yang aku tau orang-orang kita takut bila tiba malam 'Jumaat Keliwon' (bahasa jawa tu). Dalam bahasa melayu nya malam jumaat yang bulan mengambang dengan penuh (sila betulkan aku ye kalu maksud dia ni salah). Maklumla, walaupun mama i jawa, tapi daddy i bukan jawa. So i jadi asam jawa!!! Ekekekek!! Gurau² saja :)

Aku pun hairan bin Ajaib...walaupun mak aku jawa tapi aku tak boleh cakap jawa! Sikit² okla. Kalau nenek aku yang speaking jawa, aku still boleh paham. Tapi kalau nenek kepada nenek aku yang speaking, langsung gue ternganga! jawa halus beb! Senyum jela. Tu belum nenek aku sebelah ayah kat kuantan, lagi pekat bahasa banjar dia. Sampai aku pun terkulat-kulat jerk dengar. Apapun, seronok dapat belaja bahasa² orang lama ni. Sebenarnya walaupun kitani orang melayu, kita masih ada banyak bahasa yang perlu kita tahu. Apa ingat kalau tau cakap jawa tu kita ni orang indon ke? Salah tu beb! Dalam bahasa jawa pun ada beberapa lagi kategori, tengok tu..punyala dasat!

Back to the main road!

Tapi kalau nak ikut akak² ofis aku yang dah kawin ni, malam jumaat ialah malam yang penuh berkat untuk pasangan suami isteri. Adehh...buat² paham sudeh! Yang tak paham tu, angguk² jela.

Apapun, sebagai orang Islam kita bukan boleh percaya pada benda² yang omputih ni kata Friday the 13th ni. Boleh jadi syirik beb! Serius!

BTW, mood keje sangat merudum di saat aku menaip blog ni. Maklumla, harini half day. Lepas jumaat sudah bertolak!

Sampai ketemu lagi!

p/s: macam² ada!

1 comment:

"jujus" said...

terms kat ofis zu dulu

- blues monday
- black friday

~!! huhu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin