06 July 2010

Bila Ayam Berkokok

Parking Punya Pasal


Salam Selasa! Salam Ceria! Ada sesapa yang pergi ke pesta buku kat PKNS tempoh hari? Sapa yang pergi angkat kening!! Ahaha. Saya juga berkesempatan pergi kesana pada hari ahad. Fuhhh..punyala sesak kat situ sampai nak carik parking pun susah!

Dalam niat kat hati nak jalan-jalan kosong jerk kat pesta buku tu, tetiba ternampak pulak buku yang menarik di hati, terus saya sambar satu! Tajuknya 'Laluan Ke-2' oleh penulis yang saya gemar isitu Dr. HM Tuah Iskandar. Muka depan buku tu sangat menarik dengan tulisan ' Orang yang berjaya di larang baca'. Memang lah saya ingin terus membaca sebab mesti ada sebab penulis cakap cam tu kan? Hehehe.

Saya bukan nak cerita pasa buku tu sangat sebenarnya. Tapi lebih kepada sikap orang masa kat situ. Yeah, saya akui, dalam keadaan bersesak-sesak mencari parking kereta kadang-kadang hati pun buleh jadik panas membara disebab kan perkara kecil. Tapi kalu takda provokasi, takkan kita pulak nak melenting tak tentu pasal kan?

Macam kes haritu, adalah seorang saudara ni...kami semua follow kereta dia untuk mencari parking keliling PKNS tu. Tiba-tiba di satu simpang dia berenti. Saya ingat mesti dia nak tunggu kereta depan keluar lah tu. Saya pun tunggu jela sambail layan lagu kat Hot Fm. Ntah camana, slumber jerk mamat tu keluar kereta dan cuba berlalu pergi. Saya dalam hati 'Eh, nak park tepi jalan rupanya dia ni'. Saya pun belok la ke kanan sebab tak mau kenderaan yang kat belakang hon saya jugak disebabkan saya cuba blocking jalan masa tu.

Tiba-tiba, 'prakkkk' Alamakk!! Apa tu!! Skali tayar kereta saya suda sangkut di tepi divider kecil di situ. Baru saya perasan ada divider. Saya cuba undur kereta, tapi kereta belakang terlalu hampir. Saya cuba lagi..'prakkkk' Adesss!! Skali lagi. Saya hon kereta depan supaya dia ke depan sikit. Tapi yang buat saya sakit hati bila dia buat tak tau jerk! 'Oit!! Ko nak kena langgar ke?!!' Dia pun dengan muka masam mengalihkan kereta nye ke depan, tapi kereta saya masih tak lepas. Saya tunjuk isyarat supaya dia ke depan lagi. tapi dia bagi isyarat balik cakap depan ada kereta. So? Ko pegi la carik parking lain!! Jangan park kat situ!! Itu pun tak buleh pikir!

Pelik betul kita bila ada orang yang suka mementingkan diri macam tu. Jangan macam tu bang, kak, dik, pakcik, makcik. Harini hari orang lain, esok hari anda pulak sapa tau? Dia tak tahu agaknya kalu ada 40 kereta kat belakang dia yang duk 'memaki' dia dalam hati pasal sikap mementingkan diri dia tu, tak ke naya? Doa tu tau.

p/s: Ada mata pandang

Photobucket

1 comment:

Keluarga Hussin dan Halimah said...

Kesian tuan..
apa lagi.. saman je.. bagi surat kompuan RM5ribu.. :)

from: Kas

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin