06 January 2010

Sekali Kena Ketuk

Mat Jenin Bukan Labu Labi?

Bila masuk awal minggu jer mesti ramai antara kita akan tulis 'monday blues' kat kepala masing². Dalam erti kata lain, hari senin yang bermalas-malasan. Bukan korang je, tapi saya pun begitu kadang². Tapi takda cara ke nak tuka dari monday blues ke monday cheerful?

Semestinya ada :) Apa dia? Tentulan motivasi :) Motivasi ni macam ubat. Ada orang kena disuntik hari-hari untuk sihat. Ada orang pulak kena suntik seminggu sekali, ada yang sebulan sekali, ada yang setahun sekali dan sebagainya. Macam tu lah pentingnya motivasi dalam kehidupan. Takda motivasi, lembu kat tepi jalan tu pun takmo ragut rumput. Nanti kalu lembu taknak ragut rumput, dia jadik sakit. Macam kita lah. Tak makan, jadik lapar, bila lapar jadik penyakit.

So, kawan-kawan, apa kata sebelum pergi keje tu sambil gosok gigi ngadap cermin tu kita senyum pada diri kita dan kita tunjuk 'thumbs up' pada diri kita dengan penuh ceria dan set dalam kepala 'harini aku mau keje dengan bersungguh-sungguh!'. Yang takda cermin tu, carik la cermin, tengok dalam kolah pun takpe heheh

MALAS ni tak perlu diikutkan sangat sebab sekali kita set malas kat kepala, seharian la kita akan jadik MALAS. Ni pun satu penyakit. Kena obati, kalu tak nanti jadik kronik!

Jom kita bekerja! :)


Photobucket

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin