29 April 2009

Opocoottt!

When There Is Will, There Is A Way

Terbaca kat status seorang teman. Satu tagline yang menarik dan memberikan banyak makna. Dalam bahasa melayu kita kata, dimana ada kemajuan, disitu ada jalan.

Dalam kehidupan seharian kita menghadapi dan mengharungi berbagai rencah kehidupan, ragam, suasana, masalah dan macam-macam lah. Kalau saya tulis kat sini pun sure tak abis! Tapi kadang-kadang, kita sendiri yang suka membuat masalah untuk diri sendiri. Ini yang ramai antara kita tidak sedar. Bila ada masalah, sure jari telunjuk kita menunjuk pada orang lain, tapi kita tak tahu, empat jari lain sedang menunjuk pada kita! So, sapa yang salah lagi banyak?

Teringat satu kisah semalam. Bangun tido nak pergi kerja. Terkejut tengok jam dah pukul 8.00! Tersentak seketika, yela, kita masuk keje kul 8.00 pagi, jam pulak dah pukul 8.00. Camana nak bersiap tu. Tapi bila perhati balik, jarum saat tuh tak bergerak. Amik jam tangan, tengok-tengok dah pukul 7.00 pagi. Haishhh...buat terkezutt jerkk. Petang nye bila balik kerja dan tengah melepak-lepak mengadap komputer, teringat jam loceng kat bilik sebelah yang tidak digunakan. Jam nye masih elok, tapi sudah lama tak guna. Muncullah idea mc gyyer saya untuk menukar enjin jam loceng tersebut dengan jam dinding tadi (sebab dah tuka bateri pada jam dinding, tapi jam tu masih tak bergerak. Bunyi tikk..tikk..pun takda, so kompom enjin dia dah rosak). Sekali bukalah kedua-dua jam tersebut. Bila test, muat jer enjin jam loceng tu pada tempat jam dinding tadi. Lepas tu nak masukkan jarum jam dinding tadi pada enjin jam loceng...alamakkkk!! sekali bukan saiz dia la! Langsung tak mahu masuk. Takpe, ada idea lain, letak balik jarum-jarum jam loceng jer. Sekali (cuba bayangkan) jam dinding yang sebesar pinggan menggunakan jarum jam loceng yang sekecil duit 5o sen! Ehh...bergerak tauu..dah adjust betul-betul.

Tapi pagi tadi, bila bangun tido, jarum jam minit dan jam tak begerak, jarum saat jer bergerak! Adesss, sekali dua-dua jam suda rosak! Angkara terlebih pandai. Apa yang saya nak kata ialah, Bila kita ada masalah, tak semestinya kita boleh menyelesaikan masalah itu sendiri, kadang kala kita juga perlu merujuk pada pihak yang boleh membantu.

Begitu juga kalau kita mahu mencapai sesuatu yang kita ingin dan pendamkan, berusahalah! Tiada satu pun kejayaan datang tanpa usaha. Kalau kuat usaha kita, kuatlah jugak ia datang. Kalau kita pun usaha nak tak nak jerk macam orang tak makana, maka ia akan datang macam itu juga. Tetapkan hati dan terus menuju pada matlamat!

Kepandaian yang ada pada diri kita kadang-kadang lebih membawa banyak masalah pada diri sendiri daripada selesai. Macam saya tadi, tak pasal-pasal kena kuarkan kos membeli jam dinding lain (cari kat giant sudaaa).

Sampai berjumpa lagi!

p/s: ada kene mengena ke cite aku nih? Ekeke


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin