09 November 2008

Bahasa Oh Bahasa!

Satu...Dua...Tiga...lekuk!

Dua hari aku berada di Putrajaya menghadiri mesyuarat di sebuah Kementerian di sini. Bila dah pergi meeting ni, maksudnya tak payah pegi ofis la hehehe. Tak pegi ofis bukan bermakna takda keje. Kat sana pun buat keje gak apa. Meeting ni lebih kepada bengkel pada aku. Ada 2-3 orang bentangkan kertas keje yang diorang buat. So kitorang berbincangla untuk penambahbaikan.

Tapi bukan itu yang aku nak cite sebenarnya. Masa meeting tu memangla lama. So kalu dah ngantuk sama busan-busan tu aku ada gak keluar dari dewan meeting tu untuk ke toilet. Masa nak ke toilet tu la aku jumpe signbod ni; cuba korang tengok...

Lubung Paip?! Erkkkk!! Apakebendanye tuh? Puas aku berfikir. Siap berhenti kejap dalam 1 minit melihat apa sebenarnya yang ada di sebalik pintu tu. Aku nak try bukak, tapi tak berani la. Kang orang kata aku ‘jakun’ sangat plak. So, dari segi literalnya dan melihat keadaan sekeliling tempat tu, aku yakin ‘Lubung Paip’ itu adalah sebenarnya lubang paip atau dalam bahasa yang lebih sedap, salur paip. Betui tak? Kenapa la nak gunakan perkataan pelik-pelik macam tu. Ada ke perkataan lubung tu? Nape tak gunakan salur jerk? Dahla kat situ ada ditempatkan Bahagian Antarabangsa ******. Kalu orang asing dating sure tertanya-tanya. Apa kobondo tu? Heheheh senyum sendiri aku. Manala diorang dapat perkataan tu agaknya. Apapun, Bahasa Jiwa Bangsa.


p/s: kalau bulan bisa ngomong

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin