17 July 2008

Politik Oh Politik!

Apa kabar warga kerja?

Sihat? Pening sebab jalan jem? Jalan jem tu perkara biasa di Kl ni. Terutama waktu nak pegi kerja. Kalau korang keluar awal, insyaAllah takda masalah. kalau dah keluar lebih dari pukul 7.00 pagi tu memang korang cari masalah! terutamanya yang naik kereta. Jalan sure jem!

Tapi kita tak hairan bin ajaib kalu jalan jem sebab orang berasak-asak pegi keje tapi kita akan naik hairan bin ajaib dan naik minyak bila jalan jem disebabkan 'road-block' yang tak pasal-pasal ada kat jalan-jalan yang memang orang tau sesak keadaanya!

Kenapa hairan bin ajaib?

Sebab nak pegi keje ada polis jaga jalan, nak balik keje pun sama. Baik hati betul polis² kita ni. Sanggup memerhatikan kita samaada kita selamat pergi kerja atau tak. Ni bukan kisah polis trafik yang jaga jalan tu. Polis trafik yang pagi² sama petang jaga lalulintas tu memang dah common kita nampak dan tak kisah sebab dia sorang jer kat tengah² jalan. Ni yang datang dalam 2-3 land-rover sama ada lampu kelip² tu. Jalan ada 4 lorong tetiba jadi satu lorong! Abis dia blok lagi 3 lorong. Supaya diorang boleh tengok korang lalu depan diorang sama tengok muka korang. Mana tau muke korang macam antu ke wanted ke apa ke sedara ke, buleh la diorang mintak autograf atau 'berborak' kat tepi jalan.

Kadang² kita nak marah pun tak guna. Dah sebab itu tugas diorang. Kalu tak kang, takda keje plak kat ofis. Dah rakyat marah² cakap polis takda keje. Bila buat keje road-bloaking macam tu plak kena marah² gak sebab menyusahkan orang ramai! Aduh, camana tu tuan²?

Terkini pagi tadi la, sewaktu aku nak pi keja naik motor. Tetiba terasa jalan jem lain macam. Dalam hati dah agak dah dan ramalanku benar belaka. Ada satu road-blok kat jalan ampang sebelum Ampang Point tu. Kali ni ok skit, sebab 2 lorong dibuka dari 4 lorong. Jem tak jem la. Tapi still sangkut gak.

Balik keje kang sure keadaan lebih kurang je. Apapun aku bersimpati buat warga kerja yang lalu jalan hang tuah. Sure korang lagi 'terseksa' sebab lagi banyak polis tak pasal² melepak kat tepi jalan kat situ. Yang kita nampak yang pakai uniform. Yang pakai preman sure kita tak nampak. Apapun hati-hati sewaktu memandu warga keje. Kunci pintu kete korang tu betul². Mana tau tetiba ada orang nak tumpang free ke apa ke. Hishhh! Mintak di jauhkan!

Ok warga kerja, dah pukul 9.20 pagi. Jom sambung buat keje. Yang takda keje lagi, buat² la keje sendiri hehehe

p/s: pandang kiri, pandang kanan

1 comment:

e^asyura said...

yuhuu..time ni la nak bg alasan..datang keja lewat cakap jem..
padahal bgn lewat ka kuar lewat ka..bagus jugak kan..heheh..tp kalo slalu takdak nya bagus

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin