09 October 2008

Bila Bekas Kueh Raya Berbunyi ...

Salam Eidulfitri!

Ada yang dah buat posa 6? Yang dah abis buat tu, Tahniah! yang tengah merangkak mencukupkan posa 6 tu berusaha okeh! Yang belum buat tu, bila nak buat?(termasuk aku le tu muahahaha). Semoga syawal kali ini lebih baik dari syawal sebelumnya :)

Tiba-tiba harga minyak turun 15 sen. Tak sangka kan? Walaupun dicanangkan akan turun pada atau lebih kurang 24hb, tetiba Kerajaan turunkan lebih awal. What to say? Tima kasih la. Walaupun harga minyak dah turun, tapi harga barang tetap macam tu gak! Bila kita baca paper, masing-masing salahkan pihak² tertentu. Peniaga kata pemborong....pemborong kata orang tengah....orang tengah kata peniaga...last² pusing macam tu balik!

Aku kadang² hairan bin ajaib, bila harga minyak naik, harga barang naik. Bila harga minyak turun, harga barang tak pulak turun. Nak kata kos pengangkutan meningkat, kerajaan ada bagi subsidi diesel kat diorang ni. Apa lagi yang diorang nak agaknya? Kita tetap macam tu juge. Nak taknak kena gak pegi pasar beli ikan, sayur etc. Kalu nak nak makan apa lagi? Makan megi hari²?

Satu masa dulu, kerajaan ada menggalakkan kempen tanaman hidroponik (betui ke aku eje ni?) kat umah². Konsep dia senang jer. Kita beli satu bekas plastik, lepas tu kita tanam sayuran ke bunga ke dalam tu. Kita jaga macam biasa. Bezanya, tiada tanah digunakan. Cuma air semata-mata. Tapi aku rasa kempen ni pun tak berkembang sangat. Terbaru satu lagi kempen di anjurkan iaitu, Bumi Hijau. Iaitu menanam tanaman hijau di rumah sebagai landskap dan dalam masa yang sama buleh di amik hasilnya. Camana? Bayangkan la, biasa orang guna pokok bunga buat landskap, ni kita guna sayur kobis, sawi, lada jadi landskap. Tentu seronok kan. Jiran²datang umah selamber rock jerkk petik kobis kita tu. Habis ronggak landskap kita. Bila sume tanaman tadi dah diambil, kita tuka landskap baru plak. Memang menarik. Tapi jangan tanam pokok durian plak. Tak larat nak menjaga nya kang.

Dengan krisis ekonomi dunia kini (iaitu kejatuhan FallStreet @ WallStreet), sedikit sebanyak menggugat ekonomi kita juga. Kita masih mampu menarik nafas lega kerana negara kita masih mampu mang'absorb'kan krisis tu. Tapi dalam masa yang sama, kita juga kenala beringat. Berbelanjalah secara berhemah. Jangan berbelanja mengikut nafsu semata-mata.

Aisey, dah macam tulis rencana pulak kali ni. Tak kisah la tu. Sekadar mengingati sesama kita.

p/s: shoping kat mydin

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin